۱۳۸۹ مرداد ۲۲, جمعه

حزب 91 - سوره صافات

در بخش ابتدایی این حزب ، آیات پایانی سوره صافات قرار داره.
فکر کوتاه انسان او را برای شناخت خداوند به مقایسه میکشاند ، مقایسه خالق و مخلوق ، و این مقایسه بدترین عامل گمراهی در شناخت خدا است.

این آیات به نفی توصیف و تشبیه خداوند و منزه دانستن او از آن چه که مردم وصف میکنند میپردازد . (سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ) و در ادامه
می فرماید : (إِلَّا عِبادَ اللَّهِ الْمُخْلَصِينَ). جز توصيفى كه بندگان مخلص خدا (از روى آگاهى و معرفت در مورد او دارند) هيچ توصيفى شايسته ذات مقدسش نيست.
در تفسیر این آیات آمده است که برای شناخت خداوند میبایست به سخنان بندگان خالص خداوند رجوع کرد ، کسانی که سخنانشان هرگونه تجسم و تشبیه را از فکر می­زداید .
امام علی ( ع ) می فرمایند :
نه عقول را بر كنه صفات خويش آگاه ساخته، و نه آنها را از معرفت و شناختش باز داشته، او است كه نشانه‏هاى عالم هستى دلهاى منكران را بر اقرار به وجودش واداشته، و برتر و بالاتر است از گفتار كسانى كه او را به مخلوقاتش تشبيه مى‏كنند، يا راه انكارش را مى‏پويند
این حدیث بیانگر آن است که در عین حال که عقل ها و افکار از فهم و شناخت دقیق صفات خداوند عاجزند اما درک آن ها و شناخت این صفات برایشان غیر ممکن نیست
در آیاتی از این سوره از معبود های مختلف مشرکین سخن گفته شده و سپس به نفی اوصاف جاهلانه آنان از ذات خداوند پرداخته شده
سپس این نکته بیان می شود که : وسوسه‏هاى شما بت‏پرستان در دلهاى پاكان و نيكان اثرى ندارد، و تنها قلوب آلوده و ارواح دوزخى و متمايل به فساد است كه خود را تسليم اين وسوسه‏ها مى‏سازد،
مى‏فرمايد:
شما و آنچه را پرستش مى‏كنيد ... (فَإِنَّكُمْ وَ ما تَعْبُدُونَ).
هرگز نمى‏توانيد كسى را (با آن) فريب دهيد و با فتنه و فساد از خداوند منحرف سازيد (ما أَنْتُمْ عَلَيْهِ بِفاتِنِينَ)
" مگر آنها كه مى‏خواهند در آتش دوزخ بسوزند" (إِلَّا مَنْ هُوَ صالِ الْجَحِيمِ).
" صال" به صورت اسم فاعل بوده، و معمولا هنگامى كه صيغه اسم فاعل را در مورد موجود عاقلى به كار مى‏برند مفهومش انجام كارى از روى اراده و اختيار است.
این آیات بر خلاف و بر ضد چیزی است که طرفداران مسلک جبر بیان میکنند و اشاره ای است به این حقیقت که هيچ كس نمى‏تواند
خود را در برابر انحرافات معذور بداند ، و ادعا كند مرا فريب داده و به بت‏پرستى كشانده‏اند یا این که در تقدیر برایش چنین انحرافی مقدر
شده باشد ، این آیات مى‏گويد: شما بت‏پرستان توانايى بر" فتنه" و فريب اشخاص نداريد، مگر آنها كه با اراده خود راه دوزخ را پيش گيرند...

هیچ نظری موجود نیست: